Eczacı Kamuoyuna...


Değerli meslektaşlarımız;

2016 yılında 4 yıllık olarak imzalanan ve bu yıl süresi dolan Ä°laç Teminine Ä°liÅŸkin Protokolün yenilenmesi çalışmaları TEB ve SGK arasında baÅŸladı. SGK protokolü, mesleki yaÅŸamımızı derinden etkileyen ve geleceÄŸimizi ÅŸekillendiren bir protokol olması nedeniyle mesleki gündemimizin  en önemli parçası.

BilindiÄŸi gibi eczanelerimizin artan iÅŸ yükü ve yaÅŸadığı sorunların önemli bir bölümü bu protokol ve getirdiÄŸi uygulamalardan kaynaklanmaktadır. Eczane gelir/gider dengesinin eczacı aleyhine bozulması, kurumun zaman zaman uygulamaya koyduÄŸu keyfi düzenlemeler asli iÅŸimiz olan saÄŸlık hizmetini sunmamızı zorlaÅŸtırmakta ve geliÅŸmiÅŸ ülkelerde olduÄŸu gibi kamunun ve hastanın yararına sunulabilecek birçok yeni eczane hizmetini uygulamamızı da mümkün kılmamaktadır.

Bu temel gerekçelerle, yeni protokolle ilgili gerek Merkez Heyetimize yazılı olarak sunduÄŸumuz gerekse düzenlenen çalıştay vasıtasıyla ilettiÄŸimiz öneri ve taleplerimizi siz deÄŸerli meslektaÅŸlarımızla da paylaÅŸmayı önemli görüyoruz;

 

  • Ä°laç fiyatları ve eczacı karlılığı kamu tarafından belirlenirken, yapılmayan iyileÅŸtirmeler ve güncellemeler ile ticari iskontoların yok olması eczane gelirlerinde önemli oranda azalmalara neden olmuÅŸtur. Bunun yanında eczanelerde artan iÅŸ yükü ve giderlerdeki orantısız artışlar eczane ekonomilerini sürdürülebilir olmaktan hızla uzaklaÅŸtırmıştır.

Ayrıca eczanelerimizin kuruma yaptığı ıskontonun toplam tutarı sürekli artarak altından kalkılamaz rakamlara ulaÅŸmıştır. 2019 yılı Ek Protokol ile elde ettiÄŸimiz maddi kazanım ancak iskonto artışımızı karşılamaktadır. 2019 yılında yaÅŸanan ilaç fiyat artışı sonrası Kuruma yaptığımız toplam iskonto bir milyar TL sınırını aÅŸmış durumdadır.

Tüm bu nedenlerle eczanelerin kuruma yaptığı iskontolar kaldırılmalıdır.

  • Rapor veya reçete düzenlemek hekimin ve ilgili saÄŸlık tesisinin sorumluluÄŸundadır. Sahte olarak düzenlenmiÅŸ reçete veya raporla ilgili hiçbir müdahalesi olmayan eczacıya bedel ödetmenin önüne geçebilecek düzenlemeler protokolde yer almalıdır.
  • Reçetenin hastaya teslimiyle ilgili uygulanacak ek doÄŸrulama yöntemleri eczaneye yeni bir maddi yük getirmeyecek ÅŸekilde düzenlenmelidir. Ek doÄŸrulama yöntemiyle karşılanan reçetenin teslimiyle ilgili, eczacıya sonradan herhangi bir idari veya maddi yükümlülük getirmeyecek düzenleme protokolde yer almalıdır.

Protokolün 3.2.15.2, 4.3.6, 5.3.2 ve 5.3.5 numaralı maddeleri, ek doÄŸrulama yöntemi uygulaması ile birlikte eczacıyı güvence altına alacak, uygulama hatalarını engelleyecek ÅŸekilde yeniden düzenlenmelidir.

  • Reçete yönlendirmenin önüne geçecek yaptırım maddeleri protokole ilave edilmelidir.Protokolde reçete yönlendirmeyi engelleyici madde olan 3.17 numaralı madde, yönlendirmenin tespiti halinde SGK' ya sadece Ä°l SaÄŸlık MüdürlüÄŸüne bildirim yükümlülüÄŸü getirmektedir. Bu madde SGK' nın da yönlendirme fiiline karşı yetkilendirildiÄŸi eski haline dönüÅŸtürülmelidir.
  • Majistral tarifenin, enflasyon veya ilaç fiyat artışlarıyla aynı oranda ve belirlenen tarihlerde güncelleneceÄŸi protokolde yer almalıdır. Protokolün 3.2.5 numaralı maddesindeki muÄŸlak güncelleme hükmü somutlaÅŸtırılarak, SaÄŸlık Bakanlığının güncellemelerinin Medula Provizyon Sistemine eÅŸ zamanlı olarak yansıtılması hükme baÄŸlanmalıdır.
  • Yargı kararı olmadan yapılan sözleÅŸme fesihlerinin önüne geçecek düzenlemeler protokolde yer almalıdır.
  • Geçici koruma altındaki yabancıların reçetelerinin karşılanması için SGK, TEB ve Göç Ä°daresi arasında üçlü bir protokol ivedilikle imzalanmalıdır.
  • Sıralı veya üst limitli karşılanan ilaç veya reçete grupları yeniden düzenlenmelidir.
  • Kurum provizyon sistemindeki eÅŸdeÄŸer tablosu bilimsel kriterlerle, SaÄŸlık Bakanlığı eÅŸdeÄŸer tablosu üzerinden deÄŸerlendirilmelidir.
  • Medula ile SUT arasındaki uyumsuzluklar giderilmelidir. Direkt protokol ile ilgisi olmamasına karşın eczacılarımızın iÅŸ yükleri ve haksız maddi kayıpları açısından son derece önemli olan bu husus muhakkak protokol görüÅŸme masasında önemli bir talep olarak yer almalıdır.
  • Reçete hizmet bedeli anlamlı ve adil ÅŸekilde arttırılmalıdır. Farklı cirosu olan eczanelerin reçete hizmet bedelleri arasındaki uçurum giderilmeli ve nöbet hizmeti esnasında karşılanan reçete hizmet bedelleri için ayrı bir iyileÅŸtirme protokolde yer almalıdır.
  • Muayene ücreti tahsilatı eczane dışına çıkarılmalıdır. Bu hususta protokolün 3.5 numaralı maddesi muÄŸlak ifadeden kurtarılarak muayene katılım paylarının eczane haricinde tahsili için net süre protokolde yer almalıdır.
  • Tüm reçetelerin e-reçete olarak düzenlenmesi saÄŸlanmalı, istisnai durum adı altında keyfi düzenlemelerin yükü eczaneye yüklenmemelidir. Kurumun, Birlik görüÅŸü ve onayı olmadan eczaneye yeni yük getiren uygulamalarının önüne geçecek düzenlemeler yeni protokolde yer almalıdır.

Özetle;

Daha adil, siz deÄŸerli meslektaÅŸlarımızın iÅŸ yükünü azaltan, haksız uygulamaların önüne geçecek ve ekonomik olarak eczanelerimizi rahatlatacak bir protokole ihtiyacımız var. 

Bu amaç ve bilinçle, önümüzdeki zorlu süreçte sizlerden aldığımız güçle, protokolle ilgili yukarıda dile getirdiÄŸimiz taleplerimizi gerçekleÅŸtirmek için elimizden gelen gayreti gösterecek ve geliÅŸmelerle ilgili sizleri sürekli bilgilendireceÄŸiz.

Saygılarımızla

İzmir Eczacı Odası


BAŞKANDAN - Ecz.Tuncay Sayılkan

BAÅžKANDAN

BÄ°RLÄ°KTE AÅžACAÄžIZ...

Önce yıpratıcı ve uzun süren bir pandemi süreci, daha sonra da tarihin en geniÅŸ boyutlu ve en ağır depremi sonrasında ortaya çıkan ekonomik kriz her geçen g&uu...

08.02.2024 tümü

  • Ä°laç Haber Aktüel
VEFAT VE BAÅžSAÄžLIÄžI

Sosyal Medya Hesaplarımız